Mengapa hati manusia jadi keras


Mengapa hati manusia jadi keras

Mengapa hati manusia jadi keras - dari Abu Hurairah radhiallahuanhu, sesungguhnya Rasulullah e bersabda: Siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir hendaklah dia berkata baik atau diam, siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir hendaklah dia menghormati tetangganya dan barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir maka hendaklah dia memuliakan tamunya (HR. Bukhari no. 6018, Muslim no. 47).

Ada hadis Rasulullah S.A.W bersabda kurangkan bercakap selain daripada berzikir. Ini kerana orang yang banyak bercakap akan menyebabkan hatinya keras dan di hujung hadis Nabi Muhammad berkata dan orang paling jauh dengan Allah adalah orang yang hati keras.
Dalam kehidupan kita,kita sebagai soerang ibu,mak,rakan,bos tidak lari dari bercakap. Persoalan pada hari ini, adakah kita bercakap mengingati Allah. Bukanlah berzikir 24 jam. Apa yang kita boleh buat percakapan biasa yang boleh dianggap zikir. Kita berbual atau bersembang ada kaitan dengan Allah.

Alhamdulillah, kita memuji kepada Allah. Sebagi contoh persoalan bersyukur kepada Allah. Andai kata2 kita cakap perkara yang sia-sia. Ingat ini “pasport” menjadi hati keras. nabi kata masalahnya ialah orang yang paling jauh ialah hati keras. Adalah percakapan saya mendatang manfaat. Cuba kita elakkan daripada bergosip, mengata, mengumpat dan lain2.

Semua ini menyebabkan hati kita menjadi keras. Kita berharap dapat mendekatkan hubungan dengan Allah. Doa kita mahu didengar oleh Allah. Anak doa untuk ibu bapa. majikan hendak doa kemajuan syarikat. Macam mana kita hendak dekatkan Allah. Cuba kita renung sekejap, bagaimana percakapan kita menjadi zikir kepada Allah. telinga mendengar ucapan kita menjadi saksi di akhirat kelak. Apa memjadikan perbuatan hati keras seharusnya dielak. Adakah kita marilah kita bermuhasabah diri.

kredit
Print Friendly and PDF

No comments